مرکز دهستان حسن آباد بخش کلیبر شهرستان اهر است در بیست وپنجهزاروپانصدگزی باختری کلیبر و 26هزارگزی شوسۀ اهر - کلیبر. کوهستانی و معتدل مایل به گرمی است. 466 تن سکنۀ شیعۀ ترک زبان دارد. آب آن از رودخانه الجیا و چشمه و محصول آن غلات، انار جنگل و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی فرش و گلیم بافی است. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4)
مرکز دهستان حسن آباد بخش کلیبر شهرستان اهر است در بیست وپنجهزاروپانصدگزی باختری کلیبر و 26هزارگزی شوسۀ اهر - کلیبر. کوهستانی و معتدل مایل به گرمی است. 466 تن سکنۀ شیعۀ ترک زبان دارد. آب آن از رودخانه الجیا و چشمه و محصول آن غلات، انار جنگل و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی فرش و گلیم بافی است. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4)
نزد بلغا روشن ساختن معنی و رساندن آن به روان آدمیست. و آن گاه با صنعت ایجاز و گاه با صنعت اطناب و گاه با صنعت مساوات ایراد شود. (کشاف اصطلاحات الفنون از شرح مطول تفتازانی)
نزد بلغا روشن ساختن معنی و رساندن آن به روان آدمیست. و آن گاه با صنعت ایجاز و گاه با صنعت اطناب و گاه با صنعت مساوات ایراد شود. (کشاف اصطلاحات الفنون از شرح مطول تفتازانی)
الحاکم ابوسعد محسن بن محمد بن کرامه چشمی بیهقی. ولادت او در رمضان 413 هجری قمری در قریۀ چشم (از قراء بیهق) بود و در سوم رجب 494 هجری قمری در مکۀ مکرمه وفات یافت. درباره نشو و نمای محسن در خراسان اطلاعات دقیقی در دست نیست و مآخذی که درباره وی اطلاعاتی داده اند فقط به انتقال وی از خراسان به مکه اشاره کرده اند. محسن از علمای مذهب زیدیه بوده است و از نظر عقیدت کلامی معتزلی است. او راست:تنبیه الغافلین عن فضائل الطالبین. التفسیرالمبسوط. التفسیرالموجز (به زبان فارسی). التهذیب در تفسیر قرآن که از تفاسیر بسیار ارزندۀ معتزلی است. عیون المسائل. رساله ابلیس الی المجبره. الرد علی المجبره. جلاء الابصار فی متون الاخبار. السفینه و المنتخب فی کتب الزیدیه. رجوع به الحاکم الجشمی و منهجه فی تفسیر القرآن از دکتر عدنان زر زور و نیز تاریخ بیهق و معالم العلماء ابن شهرآشوب و الذریعه الی تصانیف الشیعه شود
الحاکم ابوسعد محسن بن محمد بن کرامه چِشُمی بیهقی. ولادت او در رمضان 413 هجری قمری در قریۀ چِشُم (از قراء بیهق) بود و در سوم رجب 494 هجری قمری در مکۀ مکرمه وفات یافت. درباره نشو و نمای محسن در خراسان اطلاعات دقیقی در دست نیست و مآخذی که درباره وی اطلاعاتی داده اند فقط به انتقال وی از خراسان به مکه اشاره کرده اند. محسن از علمای مذهب زیدیه بوده است و از نظر عقیدت کلامی معتزلی است. او راست:تنبیه الغافلین عن فضائل الطالبین. التفسیرالمبسوط. التفسیرالموجز (به زبان فارسی). التهذیب در تفسیر قرآن که از تفاسیر بسیار ارزندۀ معتزلی است. عیون المسائل. رساله ابلیس الی المجبره. الرد علی المجبره. جلاء الابصار فی متون الاخبار. السفینه و المنتخب فی کتب الزیدیه. رجوع به الحاکم الجشمی و منهجه فی تفسیر القرآن از دکتر عدنان زر زور و نیز تاریخ بیهق و معالم العلماء ابن شهرآشوب و الذریعه الی تصانیف الشیعه شود
دهی است از دهستان آتش بیک بخش سراسکند شهرستان تبریز، واقع در 35هزارگزی شمال باختری سراسکند و 15هزارگزی راه شوسۀ تبریز و میانه. هوای آن معتدل و دارای 461 تن سکنه است. آب آن از چشمه و محصول آن غلات و حبوبات است. شغل اهالی زراعت و گله داری و راه آن مالرو است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4)
دهی است از دهستان آتش بیک بخش سراسکند شهرستان تبریز، واقع در 35هزارگزی شمال باختری سراسکند و 15هزارگزی راه شوسۀ تبریز و میانه. هوای آن معتدل و دارای 461 تن سکنه است. آب آن از چشمه و محصول آن غلات و حبوبات است. شغل اهالی زراعت و گله داری و راه آن مالرو است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4)
حسن (میرزاحسن) بیک، یکی از شعرای هند که در دربار نیز منصبی عالی داشت و در عهد عالمگیر پادشاه از مقام خود صرف نظر کرد. از اوست: آیینه ای است بر سر راه عدم وجود هر کس رسید کرد نگاهی و درگذشت. (تذکرۀ صبح گلشن ص 577)
حسن (میرزاحسن) بیک، یکی از شعرای هند که در دربار نیز منصبی عالی داشت و در عهد عالمگیر پادشاه از مقام خود صرف نظر کرد. از اوست: آیینه ای است بر سر راه عدم وجود هر کس رسید کرد نگاهی و درگذشت. (تذکرۀ صبح گلشن ص 577)